John Torstein Hansen har vært byggherreombud for Vernebygget over MS Finnmarken.

Hurtigrutemuseum: Nytt signalbygg i Nordland

Hurtigruteskipet MS “Finnmarken” var i nesten 40 år en av ikonene langs leia i Norge. Nå har den fått sin plass i et flott signalbygg på Stokmarknes – som hurtigrutemuseum.

Med HRP som byggherreombud og PEAB Bjørn Bygg som totalentreprenør, er det reist et praktbygg i glass og stål, som skal gjøre en av verdens største museumsgjenstander om til et opplevelsessenter som skal tilby gjester en reise gjennom et viktig kapitel i historien om kommunikasjoner i Kyst-Norges.

En stiftelse sørget for å sette MS “Finnmarken” på land for 20 år siden. Etter å ha trafikkert Bergen-Kirkenes fra 1956 til 1993 skulle den bli hurtigrutemuseum, og ble satt i land som i Sortland. Etter hvert kom behov og planer om et vernebygg rundt skipet. Bygget skulle kombineres med et moderne museum. Før sommeren står det nye bygget, som blir et viktig signalbygget langs kysten, ferdig.

I det nye bygget er det også integrert en renovert en seksjon fra et hurtigrute dampskip som opprinnelig ble bygget i 1912.

-Vi har hatt oppdrag som byggherreombud, hatt SHA og Teknisk byggeledelse gjennom prosjektet, sier avdelingsleder for HRP Nordland John Torstein Hansen.

Prosjektet har pågått siden mars 2019 og nå i slutten av februar foregår det overtakelsesbefaring før prøvedriftsfase, sier Hansen.

Han legger til at det underveis har vært viktig å sørge for sikkerheten på byggeplassen. Den ligger værutsatt til, det er store glassflater og stålkonstruksjoner. Det er 23 meter opp til et tak som til overmål er buet, sier Hansen.

– HRP har som byggherreombud hatt en koordineringsfunksjon mellom stiftelsen som eier skripet og entreprenør og vi har også samarbeidet tett med Museum Nord som skal leie bygget og drive museet, sier Hansen.

Prosjektleder hos Museum Nord, Lina B. Vibe, seier at samarbeidet med HRP som byggherreombud har vært helt avgjørende for at de skulle få til prosjektet.

-Jeg har ikke noen byggteknisk bakgrunn, så her har det vært viktig å ha noen å kunne stille de dumme spørsmålene til, og få hjelp til å finne de gode løsningene, sier Vibe.

Byggets form

Arkitektene -LINK arkitektur-  har latt seg inspirerte av Hurtigrutens fart og aerodynamiske form. Bygget har tatt opp i seg elementer fra skipet, og spesielt den skrå formen var typisk for 1950-tallet. Vi ser den i i formen over rekka på skipet.

Bilde av bygget innfelt i skuesiden.

SE VIDEO FRA VERNEBYGGET: